Besluiten van de raad van 25 november

Publicatie: 02 december 2021

De gemeenteraad heeft op donderdag 25 november 2021 vergaderd en de volgende besluiten genomen.

HOV Verdiepingsstudie Rotterdam-Ridderkerk

De raad heeft kennis genomen van het rapport “HOV-Verdiepingsstudie Rotterdam- Ridderkerk” en van de Bestuursovereenkomst R-net Rotterdam- Ridderkerk. Het college heeft de opdracht gekregen een aantal infrastructurele maatregelen en busvoorzieningen uit te werken, hierbij actief inwoners en andere belanghebbenden te betrekken, en deze te realiseren.

Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid Ridderkerk

Het college heeft de opdracht gekregen de Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid Ridderkerk uit te voeren. De raad heeft geld beschikbaar gesteld voor onder andere het plaatsen van ‘geel-zwarte kokers’ bij zebrapaden, voor het uniform inrichten van schoolzones en voor educatie en gedragscampagnes.

De raad heeft de Verordening op de gemeentelijke adviescommissie Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Ridderkerk 2021 vastgesteld.

Met de vaststelling zijn de samenstelling en de competenties van deze commissie geregeld. Tevens ligt vast waarover de commissie moet en mag adviseren en hoe de commissie verantwoording aflegt.

Subsidieverordening Energiezuinig investeren in Cornelisland

De raad heeft de subsidieverordening Energiezuinig investeren in Cornelisland vastgesteld.

De beschikbare subsidie is hiermee toegankelijker gemaakt voor bedrijven op Cornelisland.

Dit om te bereiken dat de doelstelling van 5 % duurzame energie en 15 % CO2 reductie voor het gehele bedrijventerrein, ten opzichte van een regulier bedrijventerrein in de regio, in 2025 wordt gehaald.

Rapport rekenkamercommissie over Energietransitie

De raad heeft in zijn vergadering het Rapport De energietransitie in Ridderkerk besproken. Het college is nadrukkelijk verzocht de raad actief te betrekken bij het inrichten van de proces-  en informatievoorziening, zodat raadsleden mee kunnen bepalen hoe en wanneer ze worden ingelicht over zowel de inhoudelijke taakuitvoering als de voortgang op de doelstellingen en de indicatoren.

Herbenoeming leden Rekenkamercommissie Ridderkerk

De leden P.J.M. van der Valk, W. de Lange en J.J. Démoed zijn herbenoemd voor respectievelijk twee, vier en zes jaar.

Afvalstoffenverordening Ridderkerk 2021

De raad heeft de Afvalstoffenverordening Ridderkerk 2021 vastgesteld.

In de verordening is de norm voor inhoudelijk, buurtgericht nieuws in huis-aan-huisbladen verhoogd van 10% naar 30%.

Extra lokaal IKC De Noord

De raad heeft een investeringsbudget van € 270.000,- beschikbaar gesteld voor een extra lokaal bij de nieuwbouw IKC De Noord.

Oprichting Stichting Samenwerking Onderwijs Bedrijfsleven

Om tot oprichting en deelneming in de stichting over te gaan, dient de raad in de gelegenheid te worden gesteld zijn wensen en bedenkingen te geven. Dit is gebeurd tijdens de raadsvergadering.

In de stichting zullen overheid, onderwijs en bedrijfsleven samenwerken om de afstand tussen het onderwijs en het bedrijfsleven te verkleinen.